16 Martie 2014
Antreprenorii romani din Marea Britanie au creat afaceri de milioane de lire sterline si estimeaza cresteri semnificative
Fie ca isi desfasoara activitatea in sectoare traditionale ale industriei si serviciilor, fie ca detin companii din domeniul IT, antreprenorii romani din Marea Britanie au construit afaceri de milioane de lire sterline si estimeaza cresteri semnificative in perioada urmatoare.
George Betianu este proprietarul grupului de companii Riverside Group London Limited, care are 700 de angajati, dintre care aproximativ 500 sunt romani. Grupul cuprinde sase firme in domeniul serviciilor de taximetrie, industriei alimentare, serviciilor de asistenta medicala, serviciilor de curatenie, o agentie de recrutare personal si o agentie de turism.
Cand a ajuns in Marea Britanie, in 1991, avea in buzunar 50 de dolari si nu stia decat doua expresii in limba engleza - 'Buna ziua!' si 'Multumesc!'. Prima firma a infiintat-o in 1995 - Media Cars, pentru servicii de taximetrie, si este acum cea mai mare din cadrul grupului, cu o cifra de afaceri de 5 milioane de lire sterline in 2013.
Inainte de a pleca din Romania, George Betianu a practicat boxul de performanta, timp de 17 ani, la clubul Steaua si a facut parte din lotul olimpic. Inceputul in Anglia a fost dificil - 'Invatam in fiecare zi cuvinte in limba engleza. Dupa sase luni de zile am cumparat o masina si asa am inceput sa fiu taximetrist, acesta fiind primul job oficial pe care l-am avut', spune Betianu.
Cea mai tanara in grupul de companii - firma de produse din carne Maestro, pe baza unor retete romanesti, cu o cifra de afaceri de trei milioane lire sterline, are cea mai rapida crestere si le va depasi pe celelalte, a estimat proprietarul Riverside Group London, la o intalnire cu jurnalisti romani, la Londra, la inceputul lunii martie.
Betianu intentioneaza sa extinda aceasta afacere prin dezvoltarea unui lant de magazine alimentare. 'Am multe cunostinte care organizeaza petreceri, conferinte, evenimente diferite si incerc prin aceasta afacere sa promovez gustul romanesc', afirma patronul Riverside Group London.
Pe Emi Gal, 27 de ani, CEO-ul unei companii de milioane de dolari, presa l-a numit 'copilul minune al online-ului romanesc' si 'Zuckerberg al Romaniei'. La 10 ani a inceput prima 'afacere', realizand carti de vizita profesorilor de la scoala, iar la 20 de ani a plecat din Romania si s-a mutat la Londra. Emi Gal a creat in Romania compania Brainient, specializata in tehnologie pentru piata de video advertising, si a reusit sa-si dezvolte ideile la Londra si New York, reusind sa atraga finantari de circa patru milioane de dolari de la fonduri de investitii cu capital de risc si 'business angels'.
Afacerea sa ofera caracteristici interactive clipurilor postate online, ajutand clientii sa isi creasca veniturile din publicitate. 'Daca as fi ramas in Romania nu as fi ajuns atat de departe', spune Emi Gal, adaugand ca in Marea Britanie si SUA sunt multi clienti si multi bani.
Platforma BrainRolls a fost utilizata in campaniile de video advertising de Disney, ASOS, Warner Brothers, Canon si Coca Cola.
Compania are birouri la Londra, New York si Bucuresti, are o crestere medie de 200% anual, iar Emi Gal este CEO-ul si cel mai mare actionar al Brainient.
Calin Huma - presedintele Indes Group si CEO-ul Bridge2Romania - este initiatorul platformei Bridge, care isi propune facilitarea investitiilor britanice in Romania si accesul la informatii utile al IMM-urilor si administratiilor locale.
Stabilit in urma cu peste 20 de ani in Marea Britanie, Huma a organizat o serie de intalniri intre oameni de afaceri din cele doua tari, unele concretizate in parteneriate.
'In Anglia sunt 5 milioane de IMM-uri. Firmele englezesti au acces prin diverse medii la proiectele guvernamentale, dar foarte putine dintre acestea, care nu au legaturi directe cu Romania, cunosc cate ceva despre oportunitatile de afaceri de aici. Bridge este o platforma digitala bilingva, un Facebook al companiilor, pentru ca in masura in care oricine are o idee o poate genera singur prin intermediul acestei platforme fara a mai apela la intermediari', afirma Calin Huma.
El estimeaza ca aceasta initiativa de social networking pentru dezvoltarea afacerilor in special in sectorul IMM-urilor are un potential de 250 de milioane de euro in urmatorii cinci ani.
Tech City este un 'cluster' (concentrare geografica de companii interconectate dintr-un anumit domeniu de activitate - n.r.) situat in zona de centru si est a Londrei, pentru start-up-uri si mici companii de IT. Lansat in noiembrie 2010, cu un numar de 200 de companii, Tech City a ajuns la 1.300 de companii si este 'tech cluster'-ul cu cea mai rapida crestere din Europa.
Accesul usor la centrul financiar al Londrei, interesul fondurilor de investitii si al finantatorilor de tip 'business angels', activitatile de promovare si entuziasmul comunitatii din Tech City au atras specialisti in IT de peste 200 de nationalitati, printre care si romani.
George Urdea este unul din tinerii care lucreaza in Tech City. S-a nascut la Sibiu si a plecat din Romania pentru ca 'nu avea timpul si banii' pentru a-si dezvolta ideile. A lucrat in Romania cu companii straine si a beneficiat de un program de internship la Bursa de Valori Bucuresti, dar a considerat ca obtinerea autorizatiilor pentru afacerile pe care voia sa le inceapa era 'coplesitoare'. Tanarul roman a ajuns si in Chile, care are un program de sustinere a start-up-urilor si a dezvoltat in Tech City firma Nobly care ofera aplicatii pentru comerciantii mici si mijlocii. Impreuna cu alti doi tineri, Urdea a investit in Nobly 25.000 de lire sterline.
Sursa: business24.ro