6 Feb 2014
Lidl - Prin marci private oferim clientilor ocazia sa cumpere produse pe care poate altfel nu si le-ar permite
Afacerile din Romania ale retailerului german Lidl, care detine pe plan local o retea de 170 de magazine, sunt sustinute in proportie de 80% de marcile proprii, declara Antoniu Radu, director financiar al companiei.
Cota de piata a marcilor private in prima jumatate a anului 2013 reprezinta 15% din piata locala de FMCG, dublu fata de 2010.
Discounterii si hipermarketurile inregistreaza cele mai mari vanzari de marci private, iar categoriile cu cea mai buna dinamica sunt lactatele si dulciurile, arata cele mai recente date ale GfK Romania. In medie, preturile marcilor private sunt mai mici cu 20% fata de produsele de brand.
“Nu facem altceva decat sa venim in sprijinul clientilor si sa le oferim posibilitatea de a achizitiona produse pe care, poate, altfel nu si le-ar permite. In prezent, aproximam ponderea marcilor proprii la 80% din totalul business-ului”, sustine Antoniu Radu.
Spre exemplu, pe partea de vinuri frantuzesti Lidl colaboreaza cu cateva podgorii mici din Franta la un pret mai mic in comparatie cu marii producatori de vinuri.
Marcile proprii prezente in lantul Lidl sunt furnizate atat de producatori romani, cat si din import (preponderent tari ale Uniunii Europene). Furnizorii romani sunt majoritari pe categoriile carne, oua, ulei, in timp ce pe categoriile lactate si mezeluri predomina produsele din import, arata datele Consiliului Concurentei.
“Credem ca piata marcilor proprii, care in 2012 si 2013 a cunoscut un trend ascendent, va continua sa se dezvolte si sa devina o practica din ce in ce mai intalnita in 2014. In fond, aceasta este o practica win-win-win: producatorul castiga accesul la multiple piete de desfacere, clientul beneficiaza de produse de calitate la preturi accesibile, iar Lidl se bucura sa aiba increderea celor doi si are, la randul sau, incredere in calitatea produselor pe care le vinde, stiind ca este un sprijin pentru micii producatori”, completeaza directorul financiar al Lidl.
Potrivit GfK, numarul de gospodarii care au cumparat cel putin o data o marca privata din orice format de retail a atins potentialul maxim inca din 2011, mai mult de 9 din 10 gospodarii din Romania achizitionand marci private, iar ulterior s-a intrat intr-o etapa de consolidare, in care cumparatorii devin loiali marcilor private.
Categoriile cu cea mai mare cota de piata in volum erau la finele primului semestru batistele de hartie (52%), servetelele umede (64%), prosoape de hartie (37%), uleiul pentru gatit (38%) si hartia igienica (33%). De asemenea, produsele sub marca proprie care au inregistrat cele mai mari rate de crestere au fost cerealele pentru micul dejun, sapunul, branza, iaurtul, ciocolata tablete si pralinele.
Totodata, o alta tendinta observata de oficialul Lidl a fost interesul ridicat pentru produsele bio, lansand in acest sens gama Biotrend care contine de la iaurturi pana la fructe, oua sau uleiuri.
Retail pe iPad
Un proiect care a atras investitii substantiale din partea retailerului german a fost Limo, lansat in Germania in iulie 2011 si implementat la un nivel mai amplu in luna noiembrie a aceluiasi an. In Romania, lansarea oficiala a avut loc in luna noiembrie a anului trecut, dupa o perioada de testare de circa 6 luni. In acest moment, 75 de directori si sefi de vanzari din cadrul Lidl Romania utilizeaza aceasta tehnologie.
“Proiectul Limo s-a nascut din dorinta de a simplifica operatiunile din atributia directorilor si sefilor de vanzari de la Lidl. Prin utilizarea lui ne dorim sa eliminam, intr-o masura cat mai mare, circulatia documentelor pe suport de hartie, iar aceasta va determina o actualizare rapida si constanta a informatiilor de catre sediul central, dar si protejarea mediului”, declara Antoniu Radu.
Potrivit acestuia, sefii si directorii de vanzari coordoneaza activitatile comerciale ale unui numar de pana la opt magazine, personalul si situatia stocurilor din aceste magazine.
Compania are in prezent mai mult de 3.500 de angajati in reteaua de magazine, centrele regionale de distributie si in sediul central.
Lidl este unul dintre cele mai mari lanturi de magazine din Europa, activand in peste 20 de tari europene si avand peste 100 de centre logistice ce asigura aprovizionarea celor aproximativ 10.000 de magazine. Cu peste 170.000 de angajati, Lidl se numara printre primii 10 comercianti de produse alimentare la nivel mondial.
Grupul Lidl & Schwartz, din care face parte si Kaufland, detinea in 2012 pe piata romaneasca o cota de piata intre 25% - 50% in unele zone din tara. In 2010, grupul a achizitionat reteaua de magazine Plus.
Potrivit unui raport al Consiliul Concurentei, Lidl se situeaza pe locul trei intr-un top al marilor retaileri, dupa vanzarile din 2012, fiind depasit de Kaufland si Carrefour. Urmatorii in top sunt Real, Auchan, Penny&XXL, Mega Image, Cora, Profi si Billa.
Sursa: wall-street.ro