28 mai 2014
Zentiva vrea să exporte jumătate din producţie până în 2017
Cel mai mare producător de medicamente din România, Zentiva, fosta Sicomed sau Uzina de Medicamente Bucureşti, ar fi rămas la nivelul unei societăţi pe acţiuni care s-ar fi descurcat cu greu chiar şi pe piaţa locală, dacă nu ar fi fost preluat de compania Zentiva din Cehia şi apoi de gigantul francez Sanofi.
Dinamica cu care se produc schimbări pe piaţa farmaceutică i-ar fi redus drastic portofoliul de produse, iar banii pentru a aduce la zi echipamentul şi tehnologia ar fi fost greu de găsit. Acum ţinta producătorului român de medicamente este să exporte jumătate din producţie în 2017.
...
Poziţie cheie în cadrul grupului Sanofi
În 2009 compania a fost preluată de grupul Sanofi.
'În 2010 am scanat şi am îmbunătăţit toate procesele din această companie. Acesta n-a ajutat foarte mult pentru că la finalul anului 2010 am obţinut aprobarea pentru câteva investiţii foarte importante cum este secţia de fabricaţie peleţi, care fost realizată de la zero în 13 luni, un timp record', a declarat Margareta Tănase.
Tehnologia pe bază de peleţi este unică pe piaţa locală şi presupune utilizarea de sfere de zahăr care se acoperă succesiv cu substanţă activă şi apoi cu straturi care izolează substanţa activă. Ulterior aceşti peleţi se încapsulează.
'Suntem singura fabrică din grupul Sanofi care are această tehnologie. Mai există o fabrică în grup care produce peleţi, dar cu altă tehnologie. Este zona prin care vom aduce multe produse realizate până acum de terţi pentru Sanofi. Aici estimăm că vom înregistra creşterea cea mai mare pe care o s-o aducem fabricii în următorii ani. Dacă astăzi din producţia totală 25% merge la export, până în 2017 vorbim de o creştere de până la 50% din producţia totală, iar o mare parte din export va avea la bază această tehnologie. Astăzi exportăm în 19 ţări şi avem în plan să ajungem în 27 de ţări', a spus Margareta Tănase.
O altă investiţie importantă a fost construirea unui laborator nou pentru controlul produselor betalactamice (antibiotice -n.r). Decizia grupului a fost ca toată producţia grupului Sanofi din afara Europei pentru această categorie de produse să treacă prin acest laborator pentru a putea fi controlată, eliberată şi apoi vândută în Europa. Astfel, România a devenit poarta de intrare în Europa pentru acest tip de medicamente din cadrul grupului.
Tot în 2010, fabrica din România a obţinut aprobarea pentru transferarea în ţară a fabricării unor produse, iar de la acel moment s-a reuşit transferul unui număr de aproximativ 25 de produse şi are în lucru alte 25 care sunt în diverse etape de transfer.
Din totalul produselor Sanofi vândute în România, 65% sunt realizate pe plan local, iar pe segmentul de generice ponderea este de 83%. Valoric, ponderea produselor fabricate în România şi vândute local este de 23%.
Preluarea de către grupul Sanofi a avut un impact semnificativ asupra companiei. În 2009, la momentul preluării, portofoliul local al fabricii era de 60 de produse, pentru ca, în prezent, acesta să ajungă la 100 de produse, disponibile în 200 forme de ambalare. Intenţia companiei este de a ajunge la 400 forme de ambalare până în 2017. Din cele 600 de produse existente în anii '80, cea mai mare parte a fost înlocuită cu produse noi de-a lungul tipului într-un proces continuu de înnoire a portofoliului. Practic, din 2009 şi până în 2013 s-au investit 14,3 milioane de euro urmând să mai fie investite alte 9,3 milioane de euro până în 2017, iar investiţiile vor fi efectuate, în principal, pentru achiziţionarea de echipamente noi.
'Dacă Sicomed nu era preluată cred că supravieţuia, dar rămânea o companie pe acţiuni mică, având un portofoliu foarte mic de produse, probabil focusată doar pe piaţa din România şi chiar şi pe aceasta s-ar fi descurcat cu dificultate. Ştim ce înseamnă rambursarea plăţilor în industria farmaceutică. În pharma ai tot timpul nevoie de bani ca să faci investiţii şi să cumperi echipamente pentru a fi la zi', declară Margareta Tănase.
Reprezentantul Zentiva susţine că nu de puţine ori i s-a întâmplat să se lovească de ideea preconcepută a necunoscătorilor care cred că, fiind vorba de o fabrică de pe vremea comunismului, probabil este veche şi funcţionează cu tehnologii vechi, deşi aceasta a fost reconstruită acum 10 ani. Astăzi, fabrica produce la nivel de calitate european.
Producătorul de medicamente nu a aplicat aceeaşi strategie şi în privinţa personalului, considerat cel mai valoros activ. Vechimea medie în companie este de 20 de ani, iar cel mai cel mai vechi angajat este Vasile Dobre, un tehnician care lucrează din august 1969. Profesioniştii cu experienţă au făcut posibilă adaptarea şi transformarea acesteia la actualele condiţii de piaţă. Margareta Tănase a venit în fabrică în 1986.
Zentiva în cifre
Producătorul de medicamente Zentiva a înregistrat, în primul trimestru al acestui an, un profit net de 14,27 milioane lei, cu 2,66% mai mare comparativ cu cel obţinut în perioada similară din 2013, conform informaţiilor financiare transmise Bursei de Valori Bucureşti.
Veniturile companiei au totalizat 101,079 milioane lei (plus 35,2%), iar cheltuielile 83,229 milioane lei (plus 44,57%).
Cifra de afaceri a companiei a crescut cu 38,7%, ajungând la 102,173 milioane lei, iar producţia vândută a fost de 95,417 milioane lei (plus 26,75%).
Zentiva este listată la BVB, Categoria II, iar acţionarii societăţii sunt Venoma Holdings Limited Cipru, cu 50,9809% din acţiuni, Zentiva NV Amsterdam - 23,9282% şi alţi acţionari - 25,0909%.
Sursa: http://www.economica.net/zentiva-vrea-sa-exporte-jumatate-din-productie-pana-in-2017_80777.html